Abort

Hade en intensiv diskussion idag med en arbetskompis, ( en kille jag gillar väldigt mycket dock!!)

Han var iallafall helt emot abort för han tycker att när en spermie möter en livmoder så är det ett liv.

Och han tycker att dödar man ett sådant liv (barn) även ifall den bara är några veckor, så undrar han om man skulle kunna döda barnet efter 9 månader när det är fött?

Antagligen skulle ingen döda ett nyfött barn, iallafall inte jag.  men jag tycker inte riktigt att det är samma sak som att döda ett barn framför sig som är fött och utvecklat som att döda ett embryo, som det faktiskt heter innan det ens är ett foster eller ett barn.

Tänk ifall du blir våldtagen? Tänk ifall din tjej blir våldtagen, skulle man verkligen vilja behålla det då?

Och ifall man verkligen känner att barnet kommer i fel tidpunkt, ska man verkligen föda och ta hand om ett barn som man inte är redo för och inte vill ha? Jag menar, man tar ju ändå ansvar för ett helt liv. Ska man göra det ska man göra det helhjärtat, så att barnet är önskevärt.

Jag såg ett tv program "unga mödrar" där en dansk ung tjej adopterade bort sitt nyfödda barn för att hon inte kände att hon kunde ta hand om det. I Danmark, vårt grannland!

Jag tycker att det är bra med abort, absolut inte som att använda som preventivmedel, utan som att använda som en sista utväg, ifall det händer och man känner att det är fel. Ibland ska man inte blanda in känslor, utan bara göra det som känns rätt.



Kommentarer
Elina

Håller helt med dig!

2009-12-19 @ 02:20:29
URL: http://eliiinas.blogg.se/
Sofie

Jag håller med dig om att abort är inget fel eller så. Om man är ung eller inte har tid osv för att ta hand om ett barn så blir de nog svårt om man föder de tyvärr..

2009-12-19 @ 09:49:09
URL: http://soffiiiskriver.blogg.se/
JennieZen

Jar har blandade känslor. Självklart så tycker jag man ska få göra abort vid våldtäkt tex. Men när man lever med en annan person och inte skyddar sig, då är man ändå 2 som har ett ansvar.. Man borde inte kunna göra abort hur som. Det är fel!

Men när man ser såna bilder som ovan så ser man ett liv, och då tycker jag det är acceptabelt..

2009-12-19 @ 11:37:29
URL: http://jenniezen.blogg.se/
Malin

jag håller med dig! det är oschysst mot barnet om man föder det och inte har tid eller inte är mogen att ta hand om det. hur rolig blir då uppväxten? och självklart ska abort inte användas som preventivmedel heller. utan som en sista utväg :-) bra skrivet!

2009-12-19 @ 12:05:11
URL: http://malinwahlbom.blogg.se/
Emma

jag håller med dig! tyvärr är det många som utnyttjar detta och vissa har tom gått så långt att de gör abort om det är "fel" kön eller har någon medfödd skada :O det är helt sjukt!

2009-12-19 @ 13:50:06
URL: http://emmabeata.blogg.se/
elin

jag håller med dig! killen har rätt att uttrycka sin åsikt men visste han egentligen vad han pratade om?

2009-12-19 @ 16:43:46
URL: http://elinviola.blogg.se/
M

Jag är EMOT abort när man utan tanke bara blir på tjocken. Givetvis att man FÅR göra abort. Men själv skulle jag aldrig i mitt liv göra abort om det hänt mig.



Däremot är jag FÖR att göra abort om man blivit våldtagen.

Therese

Måste bara kommentera vad Emma skrev..



Vad är bäst.. Att göra abort när man får veta att sitt barn har en stor skada eller föda barnet och låta det plågas livet ut eller kanske till och med bara får leva några år pga skadan?



Att göra abort pga fel kön är helt oacceptabelt det håller jag med om men att göra abort pga att barnet har skador ser inte jag som något fel. Det beror på hur stora skadorna är! Är det bara en liten skada så kan man behålla det men är det större skador så rekommenderar till och med läkare att man ska göra abort. För när de har större skador så kan dom dö redan vid födseln eller leva max några år. Hur kul skulle det vara?

2009-12-20 @ 15:24:49
URL: http://magnussonarna.blogg.se/
Sofie

Jag håller med! Abort är något som ska få vara upp till var och en. Om man gör abort när fostret inte ens är utvecklat är inte att ta ett liv, ärligt talat. Det är som att säga att man inte ska äta kaviar som faktiskt är fiskägg (som skulle bli "barn") Blir man våldtagen ska man väl för sjutton få göra abort! Abort tycker jag man ska också få göra om man ser att barnet har en allvarlig skada som den kommer få dras med resten av livet! Det man måste göra är att ställa sig frågan, hur kommer det bli för barnet? Är det värt att låta ett barn leva om det inte kan få leva som ett friskt barn? Vill man utsätta barnet för det? Hade mitt barn fått en skada i magen som jag kan se, och få veta att den kommer få leva med den skadan resten av livet, då hade jag nog gkort abort.. Jag kommer må skitdåligt, få ångest, några kommer absolut tycka det var fel, men det är inte dem som ska få leva med ett skadat barn som kommer vara utstött av de andra barnen och bli särbehandlat resten av livet..

2009-12-20 @ 19:33:53
URL: http://fiiatheoneandonly.blogg.se/
Evelina

Uuu vilka obehagliga bilder! Jag håller till viss del med dig. Jag är jätteglad att vi har legal abort idag i Sverige (till skillnad från många andra länder där kvinnor fått sätta livet till för att "bli av med barnet"). Men när du och även folk som kommenterat tar upp det där med våldtäkt blir jag irriterad. Det görs typ 30 000 aborter årligen i sverige. Var fjärde potentiellt barn tas bort. Den absoluta majoriteten har INTE blivit våldtagna, eller riskerar sin/barnets hälsa eller för den delen är alldeles för unga. De flesta är vuxna (dock relativt unga) kvinnor som inte "känner sig redo" för ett barn. Det är inte helt okej. Som du skriver också att du inte tycker det ska användas som preventivmedel - det är precis så jag tycker. För så görs det idag. Jag skulle inte vilja ha barn idag, jag vet inte om jag skulle göra abort om jag blev gravid. Så jag är absolut inte emot fri abort. Men i min mening är det ett problem som det ser ut idag. Man måste ta ansvar för sina handlingar. Dessutom tycker jag att det är konstigt att man får göra abort så länge som man får. Egentligen upp till v 22, och man kan faktiskt rädda barn som föds i v 23 numera. Hårfin gräns.

Missförstå mig inte, Laila. Till viss del håller jag med dig. Men jag tycker absolut att det är ett problem som det ser ut idag och jag tycker det är alldeles för många som har alldeles för lätt syn på abort. Man tar bort ett potentiellt liv. Egentligen är det ett liv redan från v1. Även om det aldrig skulle klara sig på egen hand. Nåja...

2009-12-21 @ 23:58:19
URL: http://cuteewe.blogg.se/
z a n n y h ♥

håller med dig! varför ska man föda ett barn som man vet att man inte kommer kunna ta hand om ? Man förstör ju bara livet för det barnet då.. man ska ju kunna ta hand om barnet till 100% och verkligen älska det.

2009-12-22 @ 15:08:59
URL: http://zannyh.blogg.se/
Sara

Jag har gjort abort en gång, ville verkligen inte behålla eftersom jag var 17 och det var med min kk som jag inte ville ha med mer att göra än just sexbiten. Dumt att inte använda skydd, men har lärt mig min läxa!

2009-12-22 @ 21:44:52
URL: http://akeeper.blogg.se/
louize

Jag har gjort abort och det var fruktansvärt, jag fick tanken att jag dödat någon :/ låter säkert jätte konstigt. Jag skulle inte få låna dina bilder där?:)

2010-11-30 @ 22:20:54
URL: http://papsenslillalouize.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sveriges Största Skönhetsblogg

Skönhetstips, sminktips, skönhet, hår, hud, naglar, kropp.

RSS 2.0