Saker att köpa



Vagn:
(X) Vagn
(X) Filt
( ) Åkpåse
( ) Plastad frotté
( ) Vagnleksak/Mobil
( ) Reflex
(/) Skötväska

Bil:
( ) Bilstol

Sova gott:
( ) Spjälsäng/Vagga
( ) Spjälskydd
( ) Madrass
( ) Täcke
( ) Kudde
( ) Lakan
( ) Plastad frotté
( ) Påslakanset
( ) Leksaksmobil/speldosa
( ) Gosedjur

Sköta om:
( ) Skötbord
( ) Skötbädd/skötskydd
( ) Våtservetter
( ) Tvättlappar
( ) Blöjor
( ) Blöjhink

Äta mat:
(X) Amnings-BH
( ) Bröstpump
( ) Nappflaska
( ) Flaskborste
( ) Modersmjölksersättning
( ) Amnings kupor
(X) Haklappar
(X) Dreggelhaklappar

Bada:
( ) Badbalja
( ) Tvättlappar av frotté
( ) babyolja
( ) badhandduk med huva

Kläder stlk 50/52
(X) Body
(X) Dress
(X) Mjukisbyxor
(X) Mössa
(X) Pyamas
(X) Strumpor


Kläder stlk 56:
(X) Bodys
(X) Strumpor
(X) Pyjamasar

( ) VelourByxor
(X) Mössor
( ) Overall-tunn
( ) Overall-tjock
(X) Tossor

Mini-Apotek:
( ) Kräm mot röd bebisrumpa
( ) Näsdroppar för spädbarn
( ) Panodil, stolpiller för spädbarn
( ) Febertermometer
( ) Kräm mot torr hud
( ) Idomin
( ) Barnolja
( ) Xylocain

Övrigt:
(X) Filtar
( ) Amningskudde
(X) Bärsele
( ) Babysitter
( ) Snuttefilt
( ) Nalle/gosedjur
( ) Nappar
( ) Napphållare
( ) Fårskinnspläd
( ) Förvaringsmöbel till bebiskläder
( ) Babygym

20,5/69

IG eller?

Jag
måste bara fråga alla som varit/är gravida. Har ni köpt allt det här INNAN barnet är fött?


Kommentarer
M

Nej och du har verkligen ingenting att oroa dig för! Jag fick min son i juni förra året och vi köpte våran vagn 5 dagar efter han föddes ;)Det kanske är lite att ta i men man behöver egentligen inte alla saker och skulle man behöva är det bara att köpa då. Lycka till!

2010-01-21 @ 17:38:31
:)

Kan du inte visa bilder på de du köpt? På vagnen kanske? Ha en bra dag! kram

2010-01-22 @ 16:17:09
Malin

Såg att du redan har köpt bodys men ett tips är att använda omlottbodys när bebisen är liten och nyfödd för det är väldigt krångligt att ta på och av annars.

Vi har 60 små handdukar från Ikea och dem används flitigt, i vardagsrummet, sovrummet, på badet, i tvättmaskinen ja hela tiden till allt gulpande.

En annan sak som jag tyckte var bra att ha när min var var liten var en bärsjal, eftersom att dem inte kan hålla upp kroppen så sitter dem inte så bra i en sele ifrån början så bärsjalen var toppen tyckte jag.

Och du behöver inte köpa alla små ting heller så som babygym och gosedjur och allt sånt för ni kommer säkert att få en hel del så sånt kan alltid vänta.

Kom på en sak till, en nässug är alltid bra att ha eftersom att dem inte kan snyta sig än!

Sedan tycker alla olika och alla har olika tyckande och tänkande men jag hoppas att det hjälpte lite!

Grattis och lycka till :)

2010-01-22 @ 18:54:57
Mia

Tycker inte heller att du har nånting att oroa dig för :) Man märker sen vad man behöver och inte behöver :) Vissa saker kan faktiskt bli helt oanvända. Grattis till bebisen förresten :) Mysigt o va gravid, när man mår bra.

2010-01-24 @ 14:47:15
URL: http://mijasblogg.blogg.se/
emilie

jag är i vecka 21 och har inte köpt nånting än ! men har såklart kollat upp vad som finns osv, vad köpte ni för vagn ? :)

2010-01-27 @ 19:20:38
URL: http://emilieforever.blogg.se/
Emelie

Hej, hittade exakt samma lista!! :)

Har nog köpt det mesta nu. Bara lite småsaker kvar.

Men jag har ju visserligen bara 8-12 veckor kvar!!

Tror inte att det är värsta paniken om man inte har allt, men det kan ju vara skönt att slippa tänka på det när bebisen väl har kommit :)

Ha de bäst! // Emelie

2010-01-29 @ 17:54:30
URL: http://anexcitingjourney.blogg.se/
Nahla

Hej...jag köpte allt innan min son föddes. Men tyvärr dog han under födseln, så det var inte så kul o åka hem o kolla på alla saker man har köpt! Jag personligen tycker man kan vänta lite innan man köper allt!

2010-02-09 @ 21:54:40
Sara

Nej, man kan vänta med att köpa de mesta sakerna. Mina tips är att inte köpa så mycket kläder i storlek 50/56, de små liven kan bara ha dom i några veckor. Köp 62 och vik hellre upp ärmar o ben.

Det viktigaste är sängen och bilstolen, de kommer du ju använda innan du tar första turen med vagnen!

Fin blogg

2010-02-10 @ 08:22:30
URL: http://iamapersson.blogg.se/
Marie, Liams mamma

När jag väntade min älskade prins, så köpte jag inte mycket före han föddes, jag är lite skrockfull av mig, man vet ju som sagt aldrig, sen så.. man får ju ganska mycket i presenter osv, sen köper man alltid för mycket av kläder tex, som är i storlek 56 som dom inte har länge, dom växer så himla fort :) Vad mysigt att du är gravid! :) Saknar den tiden, ta vara på den och sen ta vara på ditt nyfödda lilla knyte, tiden går så fort! Själv blev jag gravid när jag var 17 år, hann fylla 18 innan han föddes, men jag var så redo och jag älskar han över allting annat, men jag kan inte fatta vars tiden har tagit vägen han är nu två år och fyra månader! ;D



Kram och lycka till! :)

2010-02-11 @ 08:19:42
URL: http://maaaji.blogg.se/
BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Har absolut inte köpt allt det där och allt det där behövs ABSOLUT inte!



Kläder i valfri mängd. jag gillar MASSOR men egentligen behövs inte mycket innan bebis fötts. man kan ju köpa efteråt när man vet storlek på bebis tex. Jag har fått stora klumpar som inte kunnat ha strl 50, andra får småglin som drunknar i strl 50.



Blöjor. Såklart. Minsta strl passar alla bebisar iaf första veckan. Mina barn på nästan 5 kilo vid födseln har kunnat ha minsta blöjorna.



Babyskydd. Bilbarnstol för bebisar alltså.



Sen kan det vara bra med några filtar, kräkhanddukar och lite sånt krafs. Babysitter är oerhört bra att ha.



Vagn kan man ha men det har jag skitit i och istället valt att ha mina bebisar nära mig och burit dem i sjal och ergonomisk sele. OBS! notera att det är stor skillnad på ergonomisk sele och vanliga skräpselar som tex Babybjörn och andra sådana som torterar bärarens axlar och låter bebisen hänga i skrevet med benen rakt ner.



Säng till bebisen. Har jag inte haft till någon av mina tre. USCH! jag skulle sakna och längta ihjäl mig av att ha bebis någon annanstans än i min säng. Så jag har inte haft någon spjälsäng eller så. Dock eget täcke och kudde till bebisen i min säng. Smidigast.



Förrutom blöjor behövs någon form av tvättlappar och så är det bra att ha en rumptermometer, nagelsax, INOTYOLSALVA (finns ingen bättre) och eventuellt en snorsug (Näsfrida).



Men inte ens allt detta jag nämnt MÅSTE införskaffas innan barnet kommer. man kan handla efter hand när barnet är fött lika väl. de hade inte mycket på stenåldern ;-)



Lycka till :-)

2010-02-12 @ 03:55:36
URL: http://beckahbitch.se
Gabbi, mamma till maya

Nej nej allt det där behöver du absolut inte ha innan.

Vi hade väl, säng, täcke, kudde, filtar är toppen att ha till dom när man ska till bvc(oftast tar man av dem ner till bara blöjan när man väntar på att få komma in), skötbord, vagn, litet gott täcke och kudde till att ha i vagnen. Kläder, blöjor. och sist bilbarnstol så vi kunde komma hem med lillan.

Sen köpte vi alla andra saker efter hand. Man märker snabbt när sakerna behövs!

Lycka till med bebben!!

2010-02-12 @ 18:58:17
URL: http://gabriellaajohansson.blogg.se/
Barnens Hjältar

Åh nej, inte alls..det främsta du behöver är blöjor och kläder :-)

Grattis förresten :-)

2010-02-13 @ 00:33:01
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Bea wiggosmamma

nej jag köpte inte allt det där innan Wiggo föddes =) bäst & ta lite saker i taget . Lycka till med allt!

2010-02-14 @ 21:37:50
URL: http://beapettersson.blogg.se/
liiiwse

hehe orkar inte läsa igenom allt, men ni ska få barn mitt i sommaren så en åkpåse behövs verkligen inte förrän framåt hösten, typ oktober/november=)

Lycka till!

2010-02-15 @ 23:57:19
URL: http://liese.blogg.se/
Sanna

Hej!

Nej, jag köpte absolut inte allting, har nog fortfarande inte köpt allt som står på alla dom där listorna. Men vissa saker är bra som står där som man inte vet om att det finns men är ganska nödvändiga.

Bröstpump är ganska dyrt och jag kände att "det kommer jag ju inte behöva". Men, det visade sig att det var precis det jag behövde;) Amningen funkade inte alls som jag hade tänkt mig så min pojkvänns syrra fick komma över med sin gammla klockan 6 på morgonen för att det var panik. Pumpen blev min RÄDDNING. Jag köpte modersmjölksersättning dagen efter jag kom hem från BB eftersom amningen inte funkade riktigt, men jag använde inte den förns en månad senare men att ha den hemma kändes tryggt om det skulle skita sig helt en natt eller så.

Amningskupor är ett MÅSTE, dina tuttar kommer spruta mjölk, du kommer inte klara dig utan det. Jag lovar :) Hela "miniapoteket" skulle jag nog köpa om jag var dig. Och allt under "sköta om" förutom blöjhinken, jag köpte den men den var onödigt dyr och meningslös tycker jag... Och någon napp typ två olika material. Det var min räddning första natten när jag fick mjölkstockning, låg med feber och skakade då var det skönt att lillplutten låg och snuttade på nappen och var nöjd så :D

Man vill ha kvar lite saker att köpa när bebben kommer :) Jag köpte alldeles för mycket kläder i strl 50 som han knappt kunde ha en vecka eftersom han var ganska stor, men jag kunde inte hålla mig innan han kom ;)

Oj, nu blev det jätte långt. Men jag hoppas att det hjälpte lite... Ha det så bra!

2010-02-16 @ 16:33:14
Melanie, mamma till Belle

Ojoj, det var en jäkligt lång lista!

Bröstpump, nappflaska, ersättning.. vänta med det. Om du får problem med amningen så köp det vid behov. Jag fick tipset om att just skaffa mig bröstpump, men jag har aldrig behövt det, bortsett ifrån när jag skulle ut en kväll. Absolut inget måste, utan köp det vid behov.

Jag köpte mig Inotynol som kräm till min dotter. Det är den enda jag behövt, den är jättebra. Allt annat tycker jag också du ska köpa vid behov. Jag behövde inte köpa stolpilla förän min dotter var 3 månader & skulle vaccineras.

Fårskinnspläd är jättebra! Min dotter älskar att ligga på den. Hon känner med fingrarna på skinnet & ibland vid magont kan det lindra genom att lägga dem på mage på skinnet. Det blir nämligen varmt & gott, så det kan lindra magont.

Snuttefilt & nallar, det är inget nödvändigt när barnet är nyfött. Efter en månad eller så kan de "leka" med dem själva.

Dessa amningkupor.. KÖP PÅ DIG! De behövs verkligen. Brösten läcker. När du ammar på ena, läcker den andra. Så skaffa sådana.

Blöjhinken är inte nödvändigt, speciellt inte i början. Den ska ta bort lukt, men blöjorna luktar knappt någonting i början, iallafall inte om du ammar. Jag har en blöjhink som jag inte använt. Min dotter är snart 4 månader.

Men det är mycket möjligt att den kommer till användning senare, vem vet. Men det är ingeting du behöver köpa innan bebisen är född.



Lycka till! Ha det bra

2010-02-17 @ 13:14:00
URL: http://mammahjartapappa.blogg.se/
Matilda Hansson

Hej Laila

Du är verkligen jättefin med din mage...

Min lilla pojke Leon är snart 10 månader :)

Ja, jag hade nog köpt allt förutom åkpåse, men jag var helt manisk. Kontrollfreak! Hans säng stod färdigbäddad i ca 2 månader innan han kom :)

Lycka till med allt!

2010-02-18 @ 09:09:04
URL: http://mrshansson.blogg.se/
Helene

Jag fick min dotter 4:e januari och handlade första kläderna på mellandagarna... Så var lugn.. :)

Glöm inte snor-sugen (http://www.nasalprodukter.se/) bara ;)hehe

2010-02-18 @ 23:26:42
URL: http://heleneantonsson.blogg.se/
Emmie & Wille

Jag köpte rätt mycket innan, men verkligen inte allt!

Ett hett tips är IKEAs billigaste handdukar, köp ett lass! Jag skojar inte om jag säger att vi har ca 40 st hemma. Och jag lovar, de går åt precis hela tiden... speciellt om man som vi får en liten kräkis.



Sen till alla som tycker att man ska vänta med att köpa saker till bebis, så är det ju å andra sidan rätt skönt att ha det mesta hemma och slippa röja runt på stan med en liten nyföding. Sen kanske man inte behöver allt som står på listan, men förvänta inte att släktingar ska överösa med just "rätt" presenter...



Stor grattis och lycka till med bebisen när den väl kommer! ♥

2010-02-19 @ 19:30:43
URL: http://emmieliving.blogg.se/
Patricia

Hej på dig. Får grattulera till graviditeten. Jag väntar mitt tredje barn ochvad det gäller att köpa saker så köper man aldeles för mycket till första och även till andra. Men tack så vet jag nu vad man verkligen behöver och NEJ du behöver inte allt på den listan. Ha det bra och klappa magen

2010-02-19 @ 20:57:13
URL: http://foureveryours.blogg.se/
Linda

Hej där och GRATTIS!!!



Så kul att vänta barn! Känns som det var igår man gick med magen i vädret.. men det är snart 10månader sedan. Tiden springer i väg!!!



Kul blogg!!! Synd att jag precis har börjat blogga, hade varirt kul och haft från starten kan jag känna nu!



Men ett tips är att åka till Ullare och köpa på sig massor med barn saker. De har en del märkes barn grejor och leksaker är super billiga där nere!!! Man sparar en hel del på att åka ner och trängas!!!



Det är kul ctt kunna skäma bort bebben lite :-)



Kram och lycka till!!!

2010-02-20 @ 23:53:35
URL: http://beeinglinda.blogg.se/
louise

hejhej :)

grattis till graviditeten .

NEJ, köpte inte ALLT det, & vissa av grejerna är ju helt onödiga :) , men köpte det mesta . men du har ju hur mycket tid som helst efter du fått barnet oxå till att ta en runda ut & köpa det . bara för du får barn så finns det ju inget som säger att man inte kan gå ut och shoppa :O . men de kommer säkert gå hur bra som helst :D lycka till !!

2010-02-21 @ 20:57:42
URL: http://ilovemyalisha.blogg.se/
Jenny

Köp inte saker för tidigt bara, man behöver inte allt direkt och du kommer märka med tiden vad du saknar. Till rumpan så rekommenderar jag att du bara använder idomin, jag har haft det till min son nu i över 1 år och han har aldrig haft problem. Hoppas allt går bra och lycka till :) Även ryggmärgsbedövningen är väldigt bra när du väl ska föda =)

2010-02-21 @ 23:07:06
Patricia

Har kopierat din lista och lagt den i min blogg, men tagit bort vad du köpt och raderat allt som du inte behöver köpa. Det som finns kvar är sådant som jag efter 2 barn och en på väg anser är det viktiga. Självklart kan visa saker väntas med men det underlättar för er att ha det hemma och slippa åka iväg och handla hela tiden. allt på listan behövs GARANTERAT, Ps, grattis till att det blir en pojke.

2010-02-22 @ 19:43:36
URL: http://foureveryours.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sveriges Största Skönhetsblogg

Skönhetstips, sminktips, skönhet, hår, hud, naglar, kropp.

RSS 2.0