Läsarfråga

Hej Laila, jag undrar vilka hudvårdprodukter du använder? :)
Och om du kan hjälpa mig med en sak. Jag ska börja trean till höst och jag är hundra på att jag vill plugga vidare direkt, läser juridik just nu men vill bli civilekonom. Kan du berätta lite om utbildningen och vad du läst osv, är det många lektioner/föreläsningar varje vecka och vad var antagningssnittet när du sökte? Är garanterad säker på att jag inte går ut med över 18 i snitt, så tänker också göra hp så att jag får två chanser. Är borås högskola bra? Tänker främst söka här i sthlm men även i resten av landet. Skulle bli jätteglad om du svara eftersom stt jag vill vara så säker på det som möjligt för vill inte ångra mig, eller vänta ett år..
Ha en bra kväll!


Svar: Hej! Jag använder inga speciella utan tar bort mitt smink med rengöringsmjölk och där efter ansiktsvatten (båda från "garnier rose"). Smörjer in ansiktet varje morgon med "OLAY beauty fluid" (älskar den). Annars lägger jag en ansiktsmask då och då och skrubbar ansiktet med ansiktspeeling då och då.

Civilekonomutbildningen finns ganska mycket att säga om, men här är en ganska bra sammanfattning och jag hoppas att det ger dig några svar på dina frågor. Jag vet inte vad antagningspoängen var när jag sökte, men jag hade 16,8. Jag tror att det ligger på 19,65 i Linköping och 17,90 i Borås, Umeå och Karlstad, 17,10 i Kalmar och Växsjö.

Hur många föreläsningar vi har per vecka varrierar.

Den här veckan har vi 1,5 dagar med föreläsningar och en dag med seminarium (= man redovisar). De andra två dagarna går åt att plugga (vilket man måste om man ska få ut någonting utav utbildningen) eller att förbereda inför seminariumet. Man läser två kurser i taget. Vissa veckor har man föreläsningar oftare vilket är kul! Jag tycker att föreläsningarna är intressanta, det skiljer sig mycket från gymnasiumet. Högskolan tycker jag är mycket, mycket, mycket roligare/intressantare än gymnasiet eftersom att jag verkligen är intresserad utav företag och ekonomi. Det här är en inriktning som jag har valt själv. Jag orkade inte riktigt bry mig om jag böjde spanska meningar rätt i gymnasiet.

Jag har inget att jämföra med om Borås Högskola är en bra skola eller ej, men jag tycker inte att det är en dålig skola.

Det är väldigt mycket matte och formler, men även mycket om företag, marknadsföring, organisationer, affärsjuridik osv. Jag har valt redovisning som inriktning nu i trean och då fokuserar vi främst på det i de resterande två åren.

Jag kan inte hjälpa dig att fatta ett beslut utan det kan bara du själv göra. Men när jag själv fortsatte att plugga vidare direkt efter gymnasiumet så gjorde jag det för att mina föräldrar nästan praktiskt taget tvingade mig.(vilket jag tycker är helt rätt och jag kommer att göra exakt samma sak med William).

Vissa studenter är nöjda bara de klarar tentorna, men jag vill inte bara klara tentorna utan faktiskt lära mig det för livet och bli riktigt grym på företag, redovisning och ekonomi.




Kommentarer
Malin

Menar absolut inte att kritisera dig nu, men hur kan du tycka att det är bra att tvinga någon till att plugga? Risken finns ju att man pluggar något bara för att man måste och sen när man är klar med pluggandet så inser man att det var helt fel och har slösat bort både tid och pengar på något som man inte vill bli. Är det inte bättre att då ta ett år då man gör exakt det man vill, t.ex jobba eller resa?:)

2012-04-23 @ 21:26:06
Laila

Jag förstår vad du menar, men många börjar jobba istället och känner sig bekväma i att ha en fast inkomst och börjar därför aldrig att plugga. Andra funderar hela livet. Andra testar på det de tror att de vill bli. Många gånger träffar dem rätt, andra inte. Men man kan aldrig veta förrän man har testat.



Om de hade väntat ett år och sedan pluggat kanske de hade valt samma utbildning ändå och sedan hoppat av, då har två år gått.



Men jag ser absolut inget negativt med att ta ett år ledigt och sedan plugga, men jag är glad för att jag inte gjorde det och jag kan bara prata utifrån mig själv :) kram kram

2012-04-23 @ 22:22:20
URL: http://lailaaziz.blogg.se/
M

Jag håller med Malin. Jag kommer uppmuntra mina barn till studier och utbilding. Hjälpa till med läxor från dem är små och även uppmuntra efter gymnasiet och framåt. Men framför allt vill jag att dem ska göra något som är deras önskan och som passar dem. Inte bara utbilda sig för att ha gjort det. Jag skulle aldrig tvinga mina barn. Det kan ge andra faktorer som inte är bar rent psykologiskt, så som väldigt höga krav på sig själv samt att man inte duger som man är.

2012-04-23 @ 22:29:32
Laila

I så fall behöver man inte tvinga dem till att borsta tänderna heller? Eller att göra läxorna? Eller att ha hjälm bär dem cyklar? Eller att ta sin medicin när dem är sjuka? Det kan ju också ge psykiska problem..??

2012-04-23 @ 23:04:12
URL: http://lailaaziz.blogg.se/
M

Självklart ska man det! Men det är lite skillnad Laila. Vissa saker bestämmer man bara som förälder. an att tvinga en äldre son att studera på högskole nivå för att det är ens egen vilja är för mig inte klokt. Att däremot uppmuntra och stötta är någonting alla borde göra. För att min vill son son väl och studier är viktigt. Men att tvinga någon? Vart är det förnuftiga i det?



Jag vill inte hoppa på dig, bara förstå hur du tänker.

2012-04-23 @ 23:34:04
Laila

Fast det var inte direkt så att dom tvingade mig på det sättet som du tänker på:) jag skrev "nästan praktiskt taget tvingade mig". Det är ju en bearbetning under en längre tid. Ett till två år före tittar man på utbildning ihop, vilken verkar bra, vilken skulle passa mig osv. Vi gick t. ex. till studievägledaren ihop. Dom engagerade sig vilket gör att det är större sannolikhet att barnet fortsätter att plugga än om man inte engagerar sig eller uppmuntrar :)



Jag hade ett stöd där de hjälpte mig att hitta en utbildning som passade mig och sedan uppmuntrade dem mig till att välja den. Självklart valde jag själv att plugga vidare, men om de inte hade engagerat sig så mycket så hade jag kanske inte gjort det valet själv? Vem vet?



Finns ju forskning på att föräldrar med högskoleutbildning oftast får barn som också läser högskolan, och tvärt om. Varför är det så? Men jag säger inte att man måste vara lyckad för att man läser på högskolan. Men chansen ökar till ett bra jobb. :)

2012-04-24 @ 09:07:02
URL: http://lailaaziz.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sveriges Största Skönhetsblogg

Skönhetstips, sminktips, skönhet, hår, hud, naglar, kropp.

RSS 2.0