Brudöverlämning

Efter att ha googlar lite på brudöverlämning i kyrkan så ser jag att otroligt många är negativa till detta.

Dem ser det som att pappan "äger" kvinnan och lämnar över henne till mannen för att han nu ska "äga" henne och att detta är kränkande mot kvinnan då hon inte gifter sig av sin fria vilja och att hennes "myndighet" överlämnas från pappan till mannen.

Jag kan inte annat än att skratta. Om man nu alltid har velat gå in med sin pappa, ska man gå in utan sin pappa för att "bevisa" att man inte "ägs" av sin pappa och sin man samt att bevisa att man gifter sig av sin fria vilja då eller?

Personligen ser jag det som ett fint sätt att involvera min pappa på samt ett traditionellt sätt. Jag har alltid velat gå in med min pappa i kyrkan och min fästman Niclas tyckte att det var självklart att min pappa ska gå in med mig.

Jag tycker att det är löjligt att snöa in sig på att "så var det förr" eller att "det betyder det här". Det är 2012 just nu och ingenting är som förr längre. I Sverige idag gifter sig par av fri vilja och kärlek gentemot varandra (finns säkert undantag, men om man tittar i det stora hela). Bara för att vissa ser det i utifrån ett visst perspektiv så måste man komma ihåg det alltid finns olika synsätt att se på saker. Prästen tyckte att det skulle bli roligt :)

Jag behöver inte välja bort någonting som jag har velat sedan jag själv var en liten flicka för att bevisa att jag inte ägs av två män som båda älskar mig mest på hela jorden.


Sedan blir brudöverlämningen extra rolig då Niclas ska sova hos sin mamma de två dagarna innan bröllopet för att vi sedan ska träffas vid altaret.


OCH så tycker jag att det är lite roligt det där med just "ägd". När jag och Niclas är gifta så "äger" vi varandra oavsett brudöverlämning eller ej, vilket är lite roligt. Jag vill att han ska "äga" mig och han vill att jag ska "äga" honom. Om det nu så är att man blir extra "ägd" genom brudöverlämning så är det helt OK för mig ;)



Kommentarer
Anonym

Det står faktiskt en del om detta i bibeln.



1 Kor 7:4 "Hustrun bestämmer inte över sin kropp, det gör mannen. På samma sätt bestämmer inte mannen över sin kropp, det gör hustrun."



Det stämmer rätt med det som du skrev.



Efesierbrevet 5:21 "Underordna er varandra i Kristi fruktan.22 Ni hustrur, underordna er era män, så som ni underordnar er Herren. 23 Ty en man är sin hustrus huvud, liksom Kristus är församlingens huvud – han som är Frälsare för sin kropp. 24 Som församlingen underordnar sig Kristus, skall hustrun i allt underordna sig sin man.25 Ni män, älska era hustrur, så som Kristus har älskat församlingen och offrat sig för den."



Underordna innebär bla att älska den andra parten.



2012-05-30 @ 11:24:05
susie

håller helt och hållet med dig! det är så löjligt att allt ska vara så "modernt" och allt som kan förknippas med något som kan vara ojämställt är totalförbjudet.. typ som "hen", helt sjukt!

2012-05-30 @ 11:26:13
URL: http://susiemanthen.blogg.se/
Karolina

Jag hörde nån som menade på att det är armerikaniserat att fadern ska lämna över bruden, men jag har hela tiden sett mig själv vid min far om jag ska gifta mig. Det känns inget konstigt för mig. Jag tycker att man får göra som man vill :)

2012-05-30 @ 16:07:10
URL: http://joahi.blogg.se/
Viola

Men hur går det ihop att det är viktigt för dig att det görs på ett traditionellt sätt, men att du samtidigt stör dig på att folk faktiskt påpekar innebörden av vad traditionen betyder? En tradition är ju just en tradition för att den haft en poäng genom historien, oavsett vad du vill att den ska vara IDAG.

2012-05-30 @ 16:39:23
Laila

Så kul att många med håller med mig =)



Fast det är fortfarande en tradition med brudöverlämning, sedan vad innebörden var DÅ tycker jag inte att man ska titta gravallvarligt på för det är inte innebörden av det NU, utan titta mer på det fina med det hela. :)



kram kram

2012-05-30 @ 20:27:14
URL: http://lailaaziz.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sveriges Största Skönhetsblogg

Skönhetstips, sminktips, skönhet, hår, hud, naglar, kropp.

RSS 2.0