BMI och midjemått



Jag läste en väldigt intressant sak idag i tidningen angående BMI och midjemått.

BMI är ju ett mått som ska visa om din vikt är hälsosam i förhållande till din längd.

Men nu på senare tid så har läkare börjat fokusera mer på midjemått just för att BMI inte säger någonting om vad det är som väger, är det muskler eller fett?

Midjemåttet däremot ska vara ett bra sätt att se om man är överviktig tydligen.

För kvinnor räknas det tydligen som att om man har ett midjemått under 80cm så är det normalt.

80-87 cm så är man lite överviktig och över 88 cm så ska det vara fetma.

Sedan stod det såhär: Har du ett midjemått över 88 cm bör du försöka ändra din livsstil, för hälsans skull.

Nu kan ju inte jag mäta på mig själv hur stort 88 cm är, för jag är ju gravid. Det kanske är jättemycket?

Men tänk de som har jättesmala midjor och skitfeta ben. Har faktiskt sett skräckexemlel på stan där vissa har enorma ben jämfört med kroppen, då kan man inte säga att dom inte lider av fetma?

Och tvärt om, de som är väldigt breda runt magen och storbyggda och kanske bara lägger på sig runt magen men är jättesmala i övrigt, lider dom av fetma då?

Jag är mkt skeptisk.



Kommentarer
En dansös dagbok

Min midja är 85cm (precis som många andras, många bhar säljs ju på exempelvis h&m m storlek 85). Annser inte det är överviktigt. Dont get me wrong jag skulle gärna varit mindre men det går inte att generalisera så. Det handlar ju om hur man är byggd. Nej bu för BMI =)

2010-03-18 @ 20:36:33
URL: http://tutku.blogg.se/
Anonym

Vad jag vet så är bukfettet alltså det som sitter runt midjan farligare fett än tex lårfett. Kanske har med det att göra. Fast jag vet inte

2010-03-18 @ 20:53:50
sandra

laila.. kanske lite för konstig fråha men e tacksam för svar.. kan man ha sex om man är gravid? har hört att det inte är så bra för fostret vid dem sista månaderna

2010-03-18 @ 22:19:52
Jennie

Jag tycker att mäta sig är en bra sak att göra om man vill ha koll på sin vikt eller gå ner. Men då ska man gå till en konsult inom hälsa och låta de mäta vad som är fett osv. För vi alla har höfter. Mina har vuxit klart så jag vet vad som är hull eller så kallade kärlekshandtag. Men ska mäta sig som individ. Så man ska inte tro för mycket för alla konsulter har sin "stil"...

2010-03-18 @ 22:39:20
URL: http://jenniezen.blogg.se/
jasmin

Nej alltså dom skräckexempel du har sett även fast deras midjor har varit "smala" förhållandevis till deras lår, är deras midja fortarande större än "normalt". Sen är det ju bukfettet som är farligt som kan leda till massa sjudommar.



svar till en dansös dagbok: nej att ha 85 cm i midjan är inte normalt, BH storleken 85 mäts inte i midjan utan precis under brösten, och 85 cm under brösten är fortfarande väldigt väldigt mycket.

2010-03-18 @ 22:59:54
URL: http://lifeofjasmin.blogg.se/
lina

gillar verkligen att läsa din blogg

kolla gärna mina nya smycken

http://www.tradera.com/category/category.aspx?ftgnr=892114&listtype=1



kolla mina egendesigande smycken

super fina

nickelfria

2010-03-18 @ 23:05:02
URL: http://foralltiddu.blogg.se/
Evelina

Nej det handlar givetvis om ohälsosam/farlig övervikt! Fett runt magen (eller egentligen i magen, runt tarmar osv) är det farliga. Feta ben är inte så snyggt och kan säkert betraktas som övervikt om BMI är över 25 - men det är inte lika farligt som om man har för stort midjemått. Det var väl även det som stod på Aftonbladets hemsida?

2010-03-18 @ 23:44:48
URL: http://cuteewe.blogg.se/
Jeanette

Att man ska tänka om sina matvanor om man ligger över 88 cm har jag oxå hört, men att det då ska räknas som fetma låter helt fel i mina öron. Jag har just nu över 88 cm och jag tvivlar starkt på att folk skulle tro att jag lider av fetma. Jag är inte supersmal men inte tjock heller, däremot lägger jag på mig på magen väldigt lätt, tyvärr.

2010-03-19 @ 16:02:59
URL: http://throughtheeyesofabutterfly.blogg.se/
Adina

Det är faktiskt stor skillnad.

Bukfett är ofta ett resultat av stress och dålig kost och sitter inte bara där och "sitter". Bukfettet kan lägga sig mellan tarmarna osv och det bidrar till högt kolesterol och fett i blodådrorna ;) Alltså bidrar bukfetman till hjärt och kärl-sjukdomar.



Fettet runt rumpan påverkar däremot inte vår kropp på samma sätt utan sitter bara där det sitter och kan till och med MOTVERKA hjärt och kärlsjukdomar ;)! Så det är inte ett fett som är farligt för oss människor och det är därför läkare riktar in sig på bukfetman :)

2010-03-21 @ 18:44:26
URL: http://miniadina.blogg.se/
Amanda

Då tror jag nog att BMI stämmer bättre ändå för liksom endel är sjukt smala i midjan men har t ex. väldigt breda lår osv.

2010-03-21 @ 19:29:08
URL: http://mandizi.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sveriges Största Skönhetsblogg

Skönhetstips, sminktips, skönhet, hår, hud, naglar, kropp.

RSS 2.0