Tro på dig själv :)

Jag har många gånger fått frågan från er bloggläsare om hur jag orkar vara mamma, plugga till civilekonom på högskolan, ha pojkvän (man nu), samt återfått min kropp efter graviditeten och hålla mig "smal" och "snygg".

 

Som jag nämnt tidigare så finns det ingen annan förutom jag som kan styra mitt eget liv. Det är endast jag själv som kan skrika åt mig själv att fortsätta kämpa och plugga trots att jag ibland är så trött att jag bara vill gå och lägga mig.

 

När jag gick ner graviditetskilona (35 kilo) så var det bara jag som kunde se till att jag fick en frisk och sund kropp tillbaka. Det är bara jag. Jag kan ibland se mig själv som min egna personliga coatch. Jag peppar alltid mig själv så att jag når de mål som jag satt upp, genom att fullfölja dem så mår jag bra och känner mig stolt, har ett bra självförtroende samt en bra självkänsla.

 

Ingenting kommer gratis, det gäller att kämpa. Tyvärr är många aldeles för lata för det. Det är därför vissa hellre sitter i soffan (glada) och äter chips och (ledsna) när de ätit upp hela påsen och får ännu sämre självkänsla och så snurrar hjulet vidare, eller många vill plugga, men har för dålig disciplin och självförtroende för att ta tag i det och därför aldrig får de jobb de önskar.

 

Det är bara Ni själva som bestämmer er framtid. Inte jag, inte era föräldrar, inte era pojkvänner eller människor runt omkring, bara DU.

 

 

 

 



Kommentarer
Belinda

Hej! Jag är en 20 årig tjej som älskar att rita & måla! I min blogg lägger jag upp bilder på teckningar & målningar som jag har gjort. Jag skulle uppskatta om du tog en titt på mina verk i min blogg. Hoppas du inte ser detta som spam. Jag vill bara förmedla mina verk! Tack! Se min senaste teckning här: http://thailackdesign.spotlife.se/2012/06/30/dots/#comments

2012-07-01 @ 21:25:05
URL: http://thailackdesign.spotlife.se
Anonym

Älskar din blogg Laila! Den ger mig alltid så mycket pepp! Speciellt så här på morgonen :D <3 <3

Svar: Tack :)
Laila Aziz

2012-07-02 @ 06:27:43
Elisa

Så ung men ändå så smart.. Jag är en av dina beundrare!

Svar: Tack ::):)
Laila Aziz

2012-07-02 @ 07:06:50
Karolina

Så sant!

2012-07-02 @ 11:19:38
URL: http://joahi.blogg.se
Linda

Jag kunde inte sakt de bättre själv.
Hoppas de är bra med dig och din fam.?

Svar: Tack Linda! Ja det är super med dem, med dig med? :)
Laila Aziz

2012-07-02 @ 12:54:34
URL: http://www.lindaJohansson.blogg.se
Anonym

Sen bör man inte glömma att ekonomi är inte känt för att vara speciellt tungt att ta sig igenom. Troligtvis en av dom lättare linjerna. Men det är inget som förtar din insats.

Svar: I så fall :)
Laila Aziz

2012-07-02 @ 18:34:54
Elisabeth

Jag har läst civilekonomlinjen och i slutet var vi bara 1/4 av klassen kvar och då hade de flesta (ink. jag) inga barn. ;) Så jag tycker att du är grym Laila! Jag vet i fasen om jag hade klarat det när jag tänker på mina egna barn...

Svar: Jag tror att du hade klarat det ändå! Men tack för att du tycker att jag är grym! ;)
Laila Aziz

2012-07-02 @ 19:44:39
n

så fin bild :)

2012-07-02 @ 22:54:31
Sandra

Hej Laila. Vilken fantastisk blogg du har:).
Jag har en fundering gällande graviditetskilona du nämner.
Jag har själv fått en bebis för 1 månad sen (det är därför jag undrar:)). Gick du upp 35 kilo förstår jag? Får man fråga vad du vägde då? Hur snabbt gick det för dig att gå ner dom? Hur gick du ner? Träning/bantning?, hur länge väntade du med att träna/banta?.

Jag gick upp 30 kilo!! 12 kg bara försvann men nu har det stått stilla. Det är så konstigt hur olika mkt man går upp, tyvärr blev det mkt för min del. Väger egentligen 58 och älskar träning.

Hur som helst, du har en väldigt fin kropp nu och det ger mig hopp till min "fantastiska" mamma kropp ;)


Svar: Hej Sandra! Tack! :)Jag gick upp 35 kilo ja, dock gick jag ner massa kilo direkt i början. Mellan 10-14 kilo på bara några dagar.
Eftersom att jag ändå var mammaledig så började jag (efter ca 3 v) att gå en mil varje dag. Jag gjorde det på morgonen så att jag hade det gjort och rasade ännu mer i vikt.
Jag både tränade och "bantade", eller rättare sagt, åt nyttigt. Skippa kolhydraterna och är dig mätt på grönsaker och protein (fisk,kött,kyckling). Ha en dag i veckan (kanske lördagar?) som du köpte något gott (lite godis?) och unnar dig din favoriträtt som kanske är lite onyttigare.

Jag tror att smalare människor går upp mer just för att dem behöver det. Dock (av mina erfarenheter) så går de ner allting igen ganska lätt. Det enda som faktiskt behövs är vilja :) Hur vill du se ut och hur vill du må? Det bestämmer du bara själv :)
Jag vägde 57 kg när jag blev gravid och väger 55 kg idag.

Tack! Gullig du är! Lycka till!!! :)
Laila Aziz

2012-07-07 @ 08:30:40
N

Hej Laila! Jag ska utomlands på semester om 3 veckor och eftersom jag ser hur duktig du är på kost och träning så vill jag fråga dig om du har nå tips till mig hur jag kan gå ner 7-8 kg på dessa 3 v. Mitt mål är 12-15kg men så mkt kan jag nog inte göra av med på så kort tid...? Jag har börjar motionera ca 40-60 min och jogga lite, mest uppförsbackar och köra ca 50-60 sit ups om dagen men har du nån mer tips vad jag borde göra/äta för att gå ner lite fortare? Jag äter lite nyttigare typ frukt till frukost och till middag blir det något enkelt och dricker ca 3l vatten om dagen. Ge mig lite tips, pls :)

Svar: Hej!För det första, kul med utomlands semester! :)
För det andra, hur mycket väger du? 12-15 kilo är inte mkt att gå ner om du väger 150 kilo, men 7-8 kg är extremt mycket att gå ner om du väger 60 kilo. Förstår du hur jag menar?
Det är aldrig bra att hålla på med sådana kortsiktiga resultat. Men OM jag skulle ge dig ett råd som INTE är hälsosamt, men som ger resultat hade jag gått två långpromenader om dagen, alternativt joggat en gång, eller båda gångerna för att få det överstökat så snabbt som möjligt. (ca 1,5 mil/dag totalt).
Sedan hade jag räknat kcal och max fått i mig 800 kcal/dag. Men det är ju hur jag hade gjort för att få ett extremt kortsiktigt resultat. Din kropp kommer inte att må bra och du kommer att känna dig svag, orklös och trött. I det långa loppet kommer det aldrig att fungera utan det gäller att du ändrar dina vardagsrutiner och matvanor om du inte är nöjd med din vikt. Maten står för 80% och träning 20%, så det är viktigt att du tänker på vad du stoppar i dig.

Om du vill gå ner i vikt långsiktigt bör du ligga på ca 1200 kcal om dagen om du bara är lite överviktig. Ju tjockare du är bör du öka på kcal intaget och minska på kalorierna i samma takt som du går ner. dvs om du väger 100 kilo bör du kanske äta 1800 kcal om dagen för att börja gå ner i vikt och sedan minska till 1500 när du väger 85 kilo osv...

Lycka till!
Laila Aziz

2012-07-08 @ 14:49:20
N

Glömde skriva att jag har börjat med detta för ca 6-7 dagar sedan men vågen visar fortf samma siffra... :(

2012-07-08 @ 14:51:17
N

Jag väger 78kg, och mitt mål är att gå ner till 65. Åååh tack så mycket för rådet, jag ska verkligen försöka :) Kram och ha en bra sommar :)

2012-07-09 @ 14:15:59


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sveriges Största Skönhetsblogg

Skönhetstips, sminktips, skönhet, hår, hud, naglar, kropp.

RSS 2.0